Alla inlägg under maj 2008

Av Josefine - 17 maj 2008 15:31

Inte e man pigg idag...

Lånade en sadel igår som jag testade idag. Red lite dressyr på banan, varken Diesel eller jag kände oss spec dressyrsugna, men vi körde igenom programmet två ggr som vi ska tävla på lördag.


Imorrn ska Diesel få vila, det är han verkligen värd! *zmack*


Bifogar en bild från i söndags =)

Av Josefine - 16 maj 2008 14:38

Behövde inte gå upp liika tidigt idag *nice*

Började med en hopplektion kl 08.45, övningen bestod av 4 hinder som stod snett över medellinjen. Diesel & jag var lite sega & inte så samspelta som vi brukar. Han var duktig & hoppade, men de där "lilla extra" han brukar ha var borta. Om vi kom lite fel eller om ja inte var 100% med så stannade vi, men det var bara två ggr iaf.


Tränade på att få honom i samma jämna galopp mellan hindren & mot/efter hindren. Det var svårt då han drar iväg i 190 blås i svängarna för han tycker de e så kul, då blir de lätt att ja bara hänger i tyglarna & hux flux e vi framme vid hindret - då ja inte ens hunnit tebax i sadeln eller givit eftergift.


Ja de hade inte gjort nått om vi var lite mera uppladdade, utvilade & vakna, men så här kan det ju bli till en tävling då är det bra att veta hur de känns innan.

Hoppade inga spec höjder för att spara lite på oss, dom låg kanske på 1.10cm som högst. Men jag var nöjd som 17 med Diesel, ibland måste man ju kolla av vart ens gränser går, hur mkt orkar man i streck ;) hihi!


Kl 13.00 var det dags igen, nämligen dressyrlektion.

Diesel kändes inte direkt trött konstigt nog, jag däremot var trött i huvet så jag glömde bort allt man skulle tänka på haha. Vi red först serpentiner & i varje serpentin gjorde vi en volt där hästen skulle gå undan för innerskänkeln & vara lång & låg i halsen.

Därefter skulle vi göra två stora volter, varje varv fick bli max två varv, då skulle vi trava över medellinjen & fatta nästa galopp & fortsätta ut på nästa volt. Diesel vägrade gå högerställd just när vi skulle fatta höger galopp & han ville inte gå fram ibland. (Här var han inte värd mer än en Big Mac & Co *grrr*) Jag kan gå med på om han inte vill vara ställd nånstans på volten, men nu var det bara på just ett ställe som han bråka *larv* Men det var väl Diesels sätt att säga att han var trött.. Tillslut gjorde han som jag ville iaf =)


Jag är nöjd med dom här två dagarna, synd vi var så trötta även om jag hade räknat med det, då vi jobbat väldigt hårt & duktigt sista veckan =)

*puzz Dieseling*


Bifogar en bild från i söndags =) Detta är precis innan starten i terrängen, dags att ta av brillorna ;)

Av Josefine - 15 maj 2008 14:09

Alice & jag gick upp hyffsat tidigt..

..idag för att hinna få i oss en frukost innan det var dags för utsläppet.


Kl:09.00 var det dags för första lektionen, det var dressyr. Tofflan var asbusig & höll på & gå omkull några ggr & försökte få av Alice. Ingen av dom gav sig, men Alice satt kvar =) Vera hoppade upp en stund på Tofflan & hon gick bättre & bättre *envisa bushäst haha!*


Sara var med på Victório & jag på Diesel, vi red fram ganska länge medans Tofflan busade runt ;)


Min träning detta pass gick nog mest ut på att inte sitta & fisrida haha, det blir lätt så att jag & Diesel ramlar in i en lugn skön trav & bara åker runt =) Men när vi blir påminda så börjar jag rida & vi får en bättre trav med mera framåtbjudning & längre steg.


Nöjda & glada slängde vi ut kusarna i hagarna & gick hem & slängde i oss en lunch. Tiden rusa iväg & plötsligt var kl 12.30 & nästa lektion (hoppningen) började kl 13.00, så de blev lite brådis.


Tofflan hade rullat sig i leran så vi gick till spolspiltan & tvättade av henne *skitväder*

Hoppningen var ganska svår tyckte jag idag, vi red studs med 4 hinder på rad 3 m emellan *tajt tyckte jag & Diesel när de blev lite mera höjd* haha! Vera breddade åt oss, då blev de lättare. Men Diesel kändes lite trött idag, det har ju varit en hård vecka, så han hade inte det där lilla extra. Vi fick ett par stopp då jag inte riktigt orkade rida ordentligt hela vägen + att jag var lite dommen i kolan efter den hårda veckan ;)


Efter hoppningen var det uppehåll så dom fick gå ut i hagen ett par timmar till.


Medans hästarna skitade ner sig i hagen *LMFAO* så åkte vi & shoppade lite. Kollade in hästavd på Karlsson, men dom hade tyvärr mest skit, köpte ett par handskar bara & taccopaj ingredienser på Willys till kvällen.


Då var det Aloe Vera dags.

Min moster kom & hade en Aloe Vera träff hemma hos oss. Vi hann precis slänga ihop pajen & in i ugnen så började det ramla in folk. Blev ett roligt gäng (Nick, Ralle, Madde, Sara, Alice, Lena, Agneta, Peter & jag hihi!) Shoppade loss *gah!* haha!, blev bla  "ALOE FIRST" - en spray mot bla fästingar på hästar (optimal rengöringsspray, ger närning åt torr hud, päls, tassar, spenar, hovar, man & svans...mm)


Nattade hästarna & zzzzzzzzzzzzzzz ;)


Bifogar en dressyrbild från lektionen 4 maj =)



Av Josefine - 14 maj 2008 13:37

Idag kom Alice & "Tofflan" på besök

Vi red finkanrundan & badade med hästarna i sjön. Tofflan som hon kallas är ett fullblodssto på 6 år, full av energi (minst sagt, haha) ;) Diesel blev jätte glad då Tofflan kom hit & var superbrunstig *hum* Men han hajade när ja sa åt honom att hon inte var hans tjej =) haha!


Vi kom tillbaka till stallet ganska sent efter ridturen, så vi passade på att natta innan de var dags att gå hem & sova för att orka med 2 dagars hopp & dressyrkurs.


zzzzzz

Av Josefine - 13 maj 2008 08:28

Åkte till Enköping med Diesel idag

Vi tänkte att idag hoppar jag bara det vi "måste" för att spara lite på honom, vi ska ju på hopp/dress-kurs torsdag & fredag, så de blir mkt den här veckan.


När vi kom fram så broddade jag Diesel i släpet hehe, de gick jätte bra! Var ju helt själv så då måste man ju komma på lite ideér om hur man ska hålla i hästen & brodda samtidigt tex hehe!!


Vi blev lite sena till framridningen för jag hade glömt min skyddsväst & fick gå & låna en, med de gjorde inte så mkt eftersom vi inte skulle hoppa fram lika mkt som dom andra. Började med att hoppa "vagnen" & en liten stock på volt i lugn galopp tre ggr. Sen fick vi skritta runt medans dom andra hoppade mera. Sen blev det uthoppet & stock direkt efter. Fick ta uthoppet igen, men med palisaden efter, ja hade inte riktigt vaknat här & hann ej fånga upp tyglarna, men ja ramade in honom med skänkalarna & han hoppade fint =) Sen var det diket, därefter dike igen & stock direkt.


Då var det dags att få hoppa ett nytt hinder, började med en liten stock, sen telefonstolphindret & skulle avsluta med det stora/nya stockhindret. Tyvärr satt ja bara & åkte & övergav min stackars prins, så när han undrade "ska jag??" så svara ja ej "JA!" *hum, dumma mig* utan bara lät han stanna. Red om hela banan & samma sak igen, vakna jag..lite sent..stackarn..ja sa "hoppa" & han hoppade. =) Han kände sig såå duktig efteråt & busade som 17, haha! Hoppade om det hindret & de gick bra, han brallade lite efter igen, hahaha!!


Vattenhålet =)

Började med att plaska runt lite i vattnet & visa honom, sen fick vi trava gn vattnet & hoppa upp några ggr. Ena gången missade han kanten lite & slog i, men sen rättade han sig & hoppade upp de andra gångerna. Hoppade även ner några ggr + nerhoppet där de är lite högre. Han kollade läget & hoppade, ju fler ggr vi hoppa ju bättre flyt hade vi.


Avslutade passet med att hoppa en liten bana:

krysset, ett liggande hinder, kulvert, palisad (större hinder än de andra), huset, båten & ett till "liggande" hinder. Diesel var pigg som en lärka å sa kom nu matte, håll i dig så kör jag så de ryker! Ja tyckte vi kunde ta de lite lugnt, så ja fick lugna honom lite ;) Han nuddade lite på nått hinder, han har blivit lite nonchalant så, förrut hoppa han VÄLDIGT högt över alla hinder, nu känner han sig trygg & hoppar inte mer än vad som behövs ;) Vi avslutade banan med banken, som han oxå hoppade fint.


Supernöjd med Diesel (, men synd ja inte var lite piggare idag..) lastade vi & åkte hem & tog hand om pluttnissehusse som just borrat sönder tummen *AJ!* stackarn!


Bifogar bild på båten vi hoppat, nerhoppet & en stoor soffa som vi inte hoppat =)

Av Josefine - 12 maj 2008 19:16

Istället för en skrittur så gick jag med Diesel till Tynäs

Han var väldigt pigg & flirtade med stona på sommarbetet *huhum* haha!

Solen stekte, men det blåste litegrann, så skönt väder vi har fått!!


Det finns inte ett tecken på Diesel så långt ögat kan nå-att han gått en fälttävlan i helgen ;) haha! *bus ponken*


Resultat från helgen finns här:
   Resultat
Endast 12 ekipage klarade tiden i terrängen.


Endast 11 dagar kvar till vi ska tävla LÄTT i Qvinnersta =)


Av Josefine - 11 maj 2008 20:41

Här är hinder nr 1-9+11 & 13


Hinder nr 10 var ett nerhopp med en liten stock att hoppa över & hinder nr 12 var vattenhindret.

Av Josefine - 11 maj 2008 20:29

Gick upp tidigt idag me, Diesel undrade vad som väntade..

..men han hade nog en aning =) Han var ändå cool lugn hela dagen.

Även idag fick jag lasta & åka själv, tur att jag har en sån cool & lydig häst ;) *puzz på mulen* Det blev en väldigt lugn dag, ingen stess. *skönt* När vi kom fram så satt jag i solen & lunchade. Alice & Frida kom & var med som två änglar även idag. Tack budar! Diesel & jag blev såå glada för all hjälp & alla fina kort ni knäppte!! *glad!*


Vi hann gå terräng banan ytterligare två ggr, så jag lärde mig hitta =)


Då var det dags för oss *iii va kul!* Broddade, sadlade iordning & red fram. Diesel fick galoppera av sig lite på ridbanan *dammigt* Det låg lite bommar här & var på framridningen som vi hoppade över, de var bra, för Diesel blev uppmärksam & lyhörd av det =) Sen fick vi gå in på framhoppningsbanan & hoppa lite. Det var ett litet kryss & en stock. Först var Diesel lite nonchalant & tatchade nästan stocken *lite vääl avslappnad haha*, men han vaknade till & hoppade fint dom sista sprången. Väl inne i startfållan. NU var Diesel taggad! =) Han var ivrig & stirrade på den hissade röda flaggan, när den åkte ner drog vi iväg. Han stod emot en liten aning på hinder nr 1 (sen bilden=soffan), han frågade om han verkligen skulle hoppa, yes sa jag & han hoppade så fint =) Det flöt på som om vi aldrig gjort nått annat till hinder nr 12 som var vattnet, där stod han emot rätt mkt så jag fick driva på (han stannade aldrig *dutti*), han lyssnade & fortsatte genom vattnet & hoppade det sista hindret (se bild=blå låda). Jag tyckte vi red FORT som fän, men vi red lite för sakta så vi drog på oss 5,6 straff. Men jag är väldigt nöjd! Nu känner vi oss ännu mera förberedda för våran debut i LÄTT klass om 2 v =)


Tack Diesel, Alice & Frida för en underbar helg!!! =)


När vi kom hem fick Diesel gå ut i hagen en stund. Armani & jag stack ut i skogen en runda, han var pigg & busade några ggr, men skötte sig bra. Vi fastnade på vägen då vi träffade en bekant, det var bra träning för Armani att stå stilla & ha tråkigt en stund hehe!


Jag avslutade kvällen med att hjälpa Amalia att mocka, vilken skitgris haha! Fick tömma hela boxen, hade lust att lägga mig på golvet & grina, de var ju inte riktigt vad man var sugen på efter mer än 12 timmar med hästarna idag..


MEN jag är grymt nöjd över våran tävlingsinsats! =) *ler*

Presentation

Omröstning

Vilket alternativ är din favoritgrej som du utövar eller har som mål med din/dina hästar?
 Fälttävlan
 Dressyr
 Hoppning
 Distans
 Western
 Working Equitation
 Körning
 Gymkhana
 Voltige
 Pole Bending
 Islandshästridning
 Utställning
 Premiering
 Kvalitetstävlan
 Uppfödning
 Hunting
 Annan...

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards