Alla inlägg under januari 2008

Av Josefine - 19 januari 2008 21:49

Gick upp super tidigt...för att vara lördag..

Jag tog ut hästarna & mockade, sen gjorde jag iordning Diesel - för idag var det dags för Näsbyholms Stalltävling, som vi var inbjudna till. Hanna lastade Hia & sen lastade jag in Diesel *no problemas* Dom skötte sig som dom andra gångerna dom åkt tillsammans - PERFEKT! =) Dom delade broderligt på Diesels höpåse ;) *så söta!* hihi!


Väl på plats så skulle vi lasta ur. Hanna stod där fram & höll i Hia + skulle hålla en hand i Diesel medans jag öppnade, hehe... Men när ja NÄSTAN öppnat luckan så backar Hia ut, helt oväntat! Ja hann inte ens fälla ut spännena till lemmen.. Stop säger jag, men ikke Hia DROG som en avlöning & Hanna glömde totalt bort Diesel *GHA!* Diesel stack såklart efter Hia. Bye bye! Dom drog till stallet & hälsade på alla hästar. Hanna & jag fick en springtur vill ja lova! Som tur var skadades ingen! =) Vi fick tag på våra springare & sadlade & red fram.


Med dagens tur så hade vi fått fel tid, så det blev en låång framridning, sen var det dags för de roliga - tävling! Detta var 1:a tävlingen för Hanna & Hia tillsammans, det gick kanon! Dom kom runt nolla i 0.80m Sen var det Diesels tur, vi kom runt nolla i 1m & i 1,10m rev vi ett hinder. Jag tror Diesel var trött efter springturen. Vi åkte hem med varsit diplom (det var stilhoppning hihi!), pannborste, hovkrats & gummisnoddar. Tack alla ni som arrangerade tävlingen & tack för alla priser!

Vi ser fram emot eventuella serietävlingar! =)


Stolta med en ny lärdom i fickan åkte vi hem i stormen & regnet - nästa gång behöver Hia bommar bakom rumpen ;)

Av Josefine - 18 januari 2008 18:39

Jobbade jätte dum tid, så ridningen idag var bara att glömma :(

Men jag har blivit REGIONAL ryttare nu, eller rättare sagt...de kanske man är efter att ha startat? hehe! Hur som helst, så har jag anmält mig & Diesel till våran första riktiga REGIONALA tävling =) Det kommer att bli på www.hamreridklubb.se lördagen den 23 februari, anmälde till 1m & 1,10m *SPÄNNANDE!* hihi =)

Av Josefine - 17 januari 2008 18:35

Blev dressyr i stormen ute på campingen idag

Diesel tyckte det var superkul när det blåste, han tyckte jag kunde ha släpp lite på tyglarna & skippat dressyren ;) Hann inte rida så länge då plikten kallade :( I slutet var Diesel lite mer med på MINA noter i stället för hans Täbygalopp tankar ;) Men nästa gång kanske vi borde vara på ridbanan & skippa stormen om vi ska koncentrera oss hehe!

Av Josefine - 16 januari 2008 11:18

Gick upp tidigt

Hann tom före Nina som skulle ta ut dem idag =) Ja matade alla kusar & slängde ut mina. Idag är de vilodag för mina kusar. Diesel har gått i 7 dagar nu, opz...ja trodde de var 6 hehe! Blev bara mockning & det dagliga fixet i stallet.


Jaha, då var de dags för matten att gå till tandis & kolla sina gaddarna idag då :) Jag tror jag skött dom ;)

Av Josefine - 15 januari 2008 11:09

Red mot Åsby på Diesel & Armani på släp.

När vi gått över campingen så ser Armani en grävskopa som står & gräver för fulla muggar. Matten va inte riktigt vaken så jag satt där i min egna lilla värld när han stegrar en gång. Sen av att han stegra så blev han busig & sparkade bakut =) Sen tänkte han -Kom igen tråkmånsar vi drar! Så han galopperade iväg...ja linan var ju bara att glömma att jag skulle kunna hålla i, så jag släppte. Ja vet ju att han inte drar ifrån sin farsa ;) Han galopperade i en cirkel runt oss & Diesel tyckte han var jobbig =) Sen ropa jag på honom några ggr så kom han fram till oss =) Då var de bara att ta linan & fortsätta. Han visade oss grävskopan, men vi sa kom igen pysen, den är inte farlig. Vi gick bakom vägbygget, det var bra träning för lilleman =) Efter vi snackat ett tag med en av vägarbetarna så var inget farligt längre, tyckte Armani, så vi gick vidare.

Grusvägarna är mjuka & kanon för trav nu igen ;) Så de blev lite trav innan vi kom upp i skogen, det är VÄLDIGT blött i skogen nu. Armani är lite fin i kanten så han vill helst inte gå där det är blött om han får välja, men de var ju bara för honom att glömma ;) När vi kommit igenom skogen var Armani lite trött. Men det är bra för då är han lugn & lydig när jag ska hoppa upp =) Hoppade upp på Armani & Diesel fick gå i linan breve, Armani skrittade lugnt & fint hem till stallet *såå duktig*

Av Josefine - 14 januari 2008 11:14

Det blev en lugn & mysig tur på Dieseling

Vi gick rundan förbi Naturreservatet & över vattnet, det är MYCKET vatten där nu, det verkligen forsar ner! När vi gick igenom så var vattnet nästan upp till knäna på Diesel-mannen =)


Ja undrar om de blir nån mer snö.., så Diesel får användning av sina guldskor med 6 ingjutna brodd & sina snösulor =)

Av Josefine - 13 januari 2008 07:43

Red dressyr för Vera idag

Banan var fortfarande perfekt, ingen is =) Så vi red hemma. Hanna var oxå med på Hia. I början ville inte Diesel ta mina halvhalter, så jag fick kämpa en stund sen gav han sig & blev en riktig dressyrhäst =) Tränade mest halvhalter & ställa från höger till vänster då & då & tempoväxlingar i trav & galopp. Sen övade vi på trav-halt-trav, halt-galopp-halt. Diesel var super lyhörd & super lydig. Han gjorde perfekta halter utan att höja huvet eller röra en hov en tum =) *NÖJD*

Av Josefine - 12 januari 2008 08:03

På lördagar har jag utsläpp

Gick till stallet & gav hästarna frulle & slängde ut alla 8 kusarna. Mockade & gjorde i ordning mat & vatten till mina, sen var det dags för hopplektion för Vera här hemma, då underlaget är kanon nu på banan. Vi blev 3 ekipage idag (Hanna på Hia & Nina på Billy var oxå med förrutom ja & Diesling). Vi hade en övning där det var 4 hinder bredvid varandra, sen red man som snett igenom för att komma på varje hinder. Först var det bommar på marken som vi travade över några ggr, därefter galopperade vi över dem. Sen lades bommarna upp så det blev låga hinder, efterhand höjdes dom upp. I slutet låg de högsta över 120cm =) Diesel hoppar lätt som en plätt. Vera sa att Diesel är redo för 1.20cm nu *kul!* Det är bara jag som måste börja lita på Diesel till 100% i hoppningen, men det är nära :) hihi


Det blev en sväng & käka lunch, sen tebax för att åka på löshoppning med Armani. *IIIIII va spänsande!*

Diesel fick oxå följa med som sällskap i släpet. Först lastade jag Diesel, han står helt stilla i släpet fast jag går iväg & hämtar nästa kuse =)

Armani tänkte först att han ville stå på lemmen bara, då sa matten GRRR, då gick han in på en sekund, så sammanlagt tog lastningen med Armani 1 minut. =)

Grabbarna skötte sig galant i släpet på vägen till Näsbyholm. Vi stannade vid macken & jag gick in i släpet & sa hej, då smällde nån en smällare så det lät rejält högt, dom vände bara på öronen sen fortsatte dom äta sitt hö =) Snacka om coola grabbz!

Väl på plats

Lastade ur Armani, husse stod framme hos Diesel när jag backade ut Armani. Diesel gnäggade en gång när luckan stängdes bakom hans rumpa & sonen försvann iväg *stackarn* ;) Men vi gick & sa hej framme i dörren, då tyckte Diesel de var lugnt, så han fortsatte äta. Armani & jag gick in i ridhuset. Observera att detta var första ggn Armani var i ett ridhus hihi! Han tyckte det var väldigt konstigt, kollade in taket, väggarna & sargen, studsade lite & blåste =) Han blir några dm högre känns det som när han showar =) Sen såg han en människa på läktaren *gha* sa han & tvärvände, därefter gick han i snabb skritt rakt fram till tjejen & hängde sig över sargen & luktade på tjejen. Snacka om rolig häst, allt som är läskigt ska han snabbt fram till å lukta & känna på. Sen hittade han en takbalk som han verkligen fick sträcka sig för att nå över sargen *LMFAO!* haha!! Vi gick runt där en stund medans husse byggde upp banan. Jag longera Armani lite & han bralla =) Men han lugnade sig efter några varv. Då var de dags för de roligaste-löshoppning!


 Kursen hölls av Stefan Spak. Först gick vi över bommarna, genom gången som var nästan längs hela ena långsidan. Armani tittade bara lite på bommarna & gick över. Sen släppte jag honom i ena hörnet & han drog iväg till bommarna, tittade till en sväng, sen hoppade han. Vi var kanske 10-13 ekipage, så han fick tid att acklimatisera sig i mellantiden. Gång nr 2 hade han fattat att man får bli lös & dra iväg järnet, så han stack iväg i galopp. OJ! Nu var det ju inte bara bommar på marken, utan ett litet hinder sa Armani & stannade & kolla & lukta & hoppa över =) sen travade han till hinder nr 2 & luktade även på det & travade över, sen travade han lugnt & fint fram till de 2 tjejerna som tog emot alla hästar & gav havre efter varje gång.

 Gång nr 3 galopperade han lungt & fint & jämt från början till slut, han gjorde 2 små bocksprång precis innan han skulle stanna hos tjejerna & så stanna han i havrehinken =) Stefan hade samma tänk som mig, det var verkligen bra! Han var noga med att detta ska vara kul för hästarna, man ska inte förhasta sig gn att jaga på dem eller höja hindren för mkt. Precis som ja oxå tycker!! =) Han tycker att dom inte ska få skena runt varv på varv, utan 20m efter sista hindret är det stop & havre, mkt smart då hästarna annars kan bli stressade av detta. Vi behövde inte jaga Armani över huvudtaget, han fattade vad han skulle göra & tänkte framåt hela tiden.


 Gång nr 4 var han inte intresserad av havren, utan efter att ha hoppat fint över båda hindren så smet han förbi tjejerna & drog iväg & lukta på en skottkärra full med bajs =) Sen luktade han på en stol *asg*. Sen kom han på att hela ridhuset var ju fullt med polare så han sprang fram till den gula hästen som hela tiden stod framför oss i ledet, han gav den en puss, sen fångade vi in honom =)

 Gång nr 5 galopperade han oxå lugnt & fint från början till slut. Sista ggn gissar jag att oxern låg på 50cm, då hoppade han jätte stort över =) Nöjda med dagen så lastade vi & åkte hem. Det var kolsvart ute när vi lastade, men Armani gick rakt in i släpet ändå.

Stolt som en tupp pussade jag mina killar & tackade för en underbar dag!

Fick veta att nästa helg är det låtsas tävl i hopp & dressyr på Näsbyholm, så jag funderar på att köra en 1m & 1,10m med Diesel. =)

Presentation

Omröstning

Vilket alternativ är din favoritgrej som du utövar eller har som mål med din/dina hästar?
 Fälttävlan
 Dressyr
 Hoppning
 Distans
 Western
 Working Equitation
 Körning
 Gymkhana
 Voltige
 Pole Bending
 Islandshästridning
 Utställning
 Premiering
 Kvalitetstävlan
 Uppfödning
 Hunting
 Annan...

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards